موسسه خیریه کریم اهل بیت دهکده ی ورازان
موسسه خیریه کریم اهل بیت دهکده ی ورازان
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان موسسه خیریه کریم اهلبیت ورازان و آدرس varazan1392.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





طراح قالب
ثامن تـــم

قلمرو جغرافیایی :

 

در این روستا گلهای زینتی و میوه های فصلی به وفور یافت می شود. تنوع جانوری در این منطقه بسیار زیاد است که شامل جانوران اهلی و غیر اهلی می شود. مردم این منطقه اغلب به کار کشاورزی و دامپروری مشغول هستند. دين مردم روستا اسلام و مذهبشان شيعه مي باشد..

 

 روستاي ورازان حدود 72  كيلو متري شهر ستان نور واقع شده است . این روستا از شمال به کپ و کالج ،ازجنوب به قله ی آزاد کوه، از مشرق به یوش و بلده و از مغرب به روستاي شاه ناجر مشرف است.

 

روستاي ورازن داراي پنج بخش مي باشد كه عبارتند از : بالا محله، پایین محله ، میون محله ، باقر آباد و صمد آباد میباشد

 

با توجه به اينكه مردم روستا در قديم به آباد كردن زمين اهميت خيلي زيادي مي دادند زمينهاي كشاورزي بسيار زيادي را آباد نموده اند مزارع و زمينهاي كشاورزي روستاي ورازان بسيار گسترده است و تا داخل روستا هاي اطراف نيز كشيده شده است .

 

شاليزارهاي بسيار زيباي روستاي ورازان در دو منطقه قرق و پستره ميان اين مزارع مي گذرد علاوه بر اين كه قل قل چشمه آب مورد نياز اين شاليزارها را تامين مي نمايد جلوه بسيار زيبايي به اين منطقه داده كه چشم هر بيننده اي را مجذوب خود خواهد كرد . محصولات کشاورزی كه توسط كشاورزان زحمتكش روستاي ورازان كشت مي شود يكي از مرغوبترين محصولات مي باشد و مشتريان بسيار زيادي در منطقه و حتي برخي ازشهرهاي استان تهران دارد .

 

آب و هوا :

 

روستاي ورازان دارای آب وهوایی معتدل و نایاب و کوهستانی می باشد. هوا در اکثر مواقع نظم فصلی ندارد و به همین علت نمی توان آن را به وضوح در یکی از گروه های فصلی قرار داد. زمستان های این منطقه بسیار سرد و با بارش برف همراه است و دارای تابستان هایی معتدل است. میزان بارندگی در این منطقه بسیار زیاد است و همین امر موجب تنوع پوشش گیاهی شده است. پوشش گیاهی مردم منطقه را به امر کشاورزی ، زراعت و باغداری واداشته است . به علت رطوبت كم و شرجي نبودن آب و هواي اين روستا هر ساله در كليه فصول سال شاهد حضور مهمانان بسيار گرانقدري از سراسر كشور در اين روستا هستيم .

 

کوهها و رودخانه ها :

 

علاوه بر کوه هایی کم و بیش مرتفع و رودخانه قل قل چشمه كه در كنار این روستا وجود دارد.این منطقه دارای چشمه های آب یخچالی زيادي می باشد که هر ساله جمعیت زیادی را به خود جلب می کند.

 

رودخانه قل قل چشمه که آب  کشاورزی تمام روستا های اطراف را در بر میگیرد جلوه اي بسيار زيبا به اين روستا بخشيده است .

 

كوه سیاه سنگ درشمال شرقی دلداده پوشيده از جنگل انبوه مي باشد.

 

تپه قلوش در اين تپه نمايي بسيار زيبا از روستاي هاي منطقه و حتي کجور را مي توانيد به تماشا بنشينيد و از اين همه زيبايي هايي كه خداوند آفريده نهايت استفاده لازم را ببريد .

 

تپه پری انجم هم مشرف بر روستا است و در بالاي تپه تمام زيبايي روستا را مي توانيد مشاهده كنيد .

 

منابع طبیعی :

 

استان مازندران به ویژه دامنه سلسله جبال البرز دارای درختان جنگلی و پوشش گیاهی انبوهی است. روستاي ورازان نیز به علت واقع شدن در این استان و قرارگیری آن در دامنه ها وارتفاعات دارای پوشش گیاهی غنی است . از طبیعت این منطقه جنگل های بی شمار و دشت هایی بی نظیر را می توان نام برد که جلوه آن نظر هر بیننده ای را جلب می کند.

 

جنگل پری انجم  تا چشمه ی همیشه جوشان قل قل چشمه  ادامه داردكه داراي پوشش گياهي بسيار عالي مي باشد كه الحمدالله تا كنون دست نخورده باقي مانده است .

 

همچنین روستاي ورازان به علت داشتن گیاهان زینتی و دارویی آن را معرف خاص و عام کرده است كه در بخش گيا هان داروئي به چند نمونه و خاصيت هاي داروئي آن اشاره خواهيم كرد.

 

حیات وحش منطقه كجور و روستاي  ورازان :

 

منطقه كجور و روستاي ورازان به علت داشتن آب و هوای معتدل و مرطوب و پوشش گیاهی و جنگلی انبوه و دارا بودن دشت های مرتفع و علفزارها ، دارای جانوران متنوعی می باشد که بسیاری از آنها کمیاب یا حتی نایاب در اکثر نقاط کشور و در بعضی موارد ، دنیا می باشد که به دلیل حمایت نکردن و گمنام ماندن بعضی از آنها متاسفانه در حال انقراض می باشند و یا منقرض شده اند.(مثل پلنگ)

 

فرهنگ عامه منطقه كجور و روستاي ورازان:

 

مردم منطقه كجور و روستاي ورازان سفید پوست در بعضی موارد بور و چشم آبی هستند . عموما با هوش و با استعداد و مردم زحمتکش و مهربان و دلسوز و میهمان نواز هستند . چندان به فکر مال دنیا نیستند و عموما قانع و کمتر بلند پروازی می کنند . اگر محبتی در حق شان شود محال است آن را بی پاسخ بگذارند.

 

این مردم برای حفظ آبروی شان بسیار اهمیت قائلند .مردم روستا برای حق نان ونمک احترام قائلند و احترام خاصي براي افراد مسن و بزرگتر از خود قائلند .در این روستا به علت بافت عمیق خانوادگی زنان از مردان رو نمی گیرند تمام عقد ها در اینجا عقد دائم است. و ازدواج بين جوانان اين روستا بسيارمتداول است . عروسي معمولاً در دو روز برگزار مي گردد و تمامي اهالي روستا دعوت مي شوند و از آداب و رسوم سنتي در اكثر عروسي هااستفاده مي شود .

 

زنان بیشتر از مردان برای تامین هزینه زندگی و خانواده تلاش می کنند . اکثر زنان قبل از شروع کار روزانه نان گرم و تازه اي را براي خانواده مي پزند.سپس بجز خانه داری در گله داری و کشاورزی دوش به دوش مرد خانه خود کار می کنند .

 

آسیا کردن گندم ، سفید کردن خانه ، شکستن هیزم برای تنور ، دوشیدن گاو ، جالیز کاری ، کاشتن سبزی ، ازجمله وظایف زن در چني قبل محسوب می شد . اگر چه مراسم و آیین های سنتی روستا و منطقه روبه انقراض است اما همچنان مي توان بعضي از آيينهاي سنتي را در گوشه و كنار روستا مشاهده كرد.

 

گویش محلی :

 

لهجه مردم روستاي ورازان اکثرا مازندراني و عده اي هم كه از روستا مهاجرت كرده اند فارسي است و لهجه خاصي را نمي توان به عنوان لهجه مردم روستاي ورازان نام برد .

 

آداب و سنن :

 

یکی از مسائلی که وضع یک منطقه را مشخص می کند دانستن آداب و سنن آن منطقه است که موضوعات زیر از اهم آنها بشمار می آید :

 

تولد : وقتی کودکی متولد می شود موارد ذیل انجام می گیرد:

 

- شستشو و غسل نوزاد

 

- زدن ناف نوزاد - خواندن اذان و اقامه در گوشهای راست و چپ نوزاد

 

- قنداق کردن

 

- قبل از این که کودک به دو روز برسد اسم برایش انتخاب می کنند

 

- اغلب نام گذاری به عهده پدربزرگ و مادر بزرگ بوده اما در حال حاضر بيشتر پدر ومادر كودك نام كودك خود را انتخاب مي كنند.

 

- ایام و اعیاد نقش زیادی در نام گذاری دارند .

 

- شش روز بعد از تولد شب ششم (یا همان پنج و یک)را جشن می گیرند

 

- روز هفتم اسخاره می گیرند و نوزاد رو به گهواره می بندند

 

- ده روز بعد از تولد نوزاد را به حمام می بردند و به حمامی سور می دهند

 

- پس از چهل روز مادر و کودک را باهم به حمام می بردند که به اصتلاح آب چله می گویند.

 

الف: خوراکیهای محلّی

 


آش رشته


آردیم آش


آش یا پلو که از بلغور گندم درست کنند


انجه پلایا انجه آش


سبزیجات پخته با عدس


پیشت واش


آش با قراقروت


ترش آش


پلو با لوبیا ،چغندر ،سیر داغ وقراقروت


ترش پلا


کشک و چغندر


چنگل کشک


آش دوغ


دو آش


حلیم کدو با عدس


کدو قلیه


کدو آب پز


کدو هکشی


 


 


پلو با شیر


گرما س پلا


پلو با ارزن و کشک کوبیده


گورس – آش پلا


پلوی ارزن


گورس پلا

 

ب: ا نواع نان

 

معمولاً نان در هر خانه ای بطور مستقل و خصوصی تهیّه می گردد . هر خانه ای یا هر چند خانواری برای خود یک تنور دارند ولی علاوه بر نانهای معمولی و همیشگی نانهای دیگری هم در این دهکده پخته می شود که عبارتند از :

 

1- کلوا نانی که زیر خاکستر تهیّه می شود

 

2- کماج نانی که به آن شیر،سرشیر،روغن می افزایند

 

3- کلاس نانی که با ارزن تهیّه می کنند

 

4- جونون نان جو

 

5 – فطیر نان بی مایه

 

6 – پنجیکش نان معمولی که کشیده و دراز است

 

7 – راه نون نان روغنی وشیرین مخصوص بانقش ونگاربرای هدیه به مسافر

 

در قدیم پوست سبز گردو را خشک و آسیا کرده و از گرد آن برای ورآمدن نان استفاده می کردند ( نظیر جوش شیرین امروزی ) .

 

در گذشته در این روستا ، بافتن جاجیم و گليم توسط زنان روستا و نمدمالي توسط مردان بسيار متداول بود که به تدریج در حال فراموش شدن است.

 

به اميد موفقيت روز افزون براي مردمان اين دهکده


نظرات شما عزیزان:

محمد
ساعت23:40---14 تير 1393

ورازان چقدر با صفا و بی آلایشی دلمان برات تنگ شده به امید دیدار.



علیرضا
ساعت23:46---3 خرداد 1393
سلام من سید علیرضا رضوی هستم وبلاگ قشنگی دارید اگر خواستید می توانید به وبلاگ من هم سری بزنید . . .
با تشکر : سید علیرضا رضوی


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوع مرتبط: معرفي روستاي ورازان، ،
برچسب‌ها:
یک شنبه 14 ارديبهشت 1388برچسب:معرفي, .:. 2:5 .:. خادمین خیریه

.:. Graphic By : SamenTheme // Code By : SibTheme .:.

درباره وبلاگ

با سلام به وب سایت موسسه خیریه کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) روستای ورازان نور خوش آمدید. خداوندا چنان کن که سرانجام کار .. تو خشنود گردی و ما رستگار
آرشيو مطالب
خرداد 1395
ارديبهشت 1395 فروردين 1395 اسفند 1394 بهمن 1394 دی 1394 آذر 1394 مرداد 1394 تير 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393
نوای وبگاه
امکانات وب

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 30
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 32
بازدید ماه : 350
بازدید کل : 129815
تعداد مطالب : 78
تعداد نظرات : 231
تعداد آنلاین : 1